? ??????????????Island? ????? ?????? ???Rating: 4.2 (98 Ratings)??2 Grabs Today. 14600 Total Grabs. ??????
Get the Code?? ?? ?????Blue Sky? ????? ?????? ???Rating: 4.0 (39 Ratings)??2 Grabs Today. 7012 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. C BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, May 3, 2009

Model Kajian Tindakan

Stephen Kemmis adalah pengasas pertama yang mengilhamkan model kajian tindakan yang melibatkan proses kitaran dua kali. Proses ini melibatkan empat fasa utama iaitu :



(i)refleksi
(ii)merancang
(iii)tindakan
(iv)pemantauan





Model Kajian Tindakan Ringkas oleh Kemmis (MacIsaac, 1995)


Model Kajian Tindakan Yang Lebih Kompleks

Seterusnya model kajian tindakan Kemmis di huraikan lagi ke bentuk yang lebih kompleks melibatkan 5 fasa yang berlainan iaitu :



(i) Diagnosis
(ii) Perancangan tindakan
(iii) Mengambil tindakan
(iv) Menilai
(v) Mengambil tindakan spesifik



Model Kajian Tindakan yang Kompleks
( Susman 1983)

Peringkat permulaan dimulakan dengan pengenalpastian masalah. Seterusnya data di kumpul bagi tujuan diagnostik. Seterusnya disusuli dengan cadangan kajian tindakan yang mungkin. Seterusnya data dikumpul dan dianalisis dan cadangan alternatif yang paling efektif di pilih berdasarkan hasil analisis. Penilaian di lakukan bagi mengenalpasti cadangan tindakan yang paling spesifik bagi menyelesaikan sesuatu masalah. Proses ini sentiasa berkitar sehinggalah satu penyelesaian yang paling efektif di capai.

Reference :

Rory O’Brien. An Overview of the Methodological Approach of Action Research. 1998. Faculty of Information Studies, University of Toronto.

0 comments: